Embrace diversity

Ik ben van mening dat het onderwijs - naast alle andere pedagogische en didactische taken - ook de opdracht heeft om het referentiekader bij de leerlingen te vergroten.

 

Waarom reageren leerlingen vaak negatief wanneer het gaat om LGBTQI+-gerelateerde thema's? Uit angst voor het onbekende. Ze beschikken over onvoldoende informatie om zich een realistisch beeld te vormen over de LGBTQI+-community. Zich enkel baseren op verhalen 'van horen zeggen' zorgt alleen maar voor verdeeldheid.

 

Daarom wil ik schoolteams ervan overtuigen om de correctie informatie rondom LGBTQI+-gerelateerde thema's over te brengen aan de leerlingen. Hoe meer correcte kennis er in de hoofden van de leerlingen zit, hoe meer begrip en respect ze zullen tonen voor de LGBTQI+-community.

 

Deze kennis overbrengen gebeurt best al op zeer jonge leeftijd; je kan er al mee starten in de kleuterklas. Breng diversiteit in de klas door onder andere aangepast leermateriaal te gebruiken.

 

Onthoud daarbij: de dag waarop je het zaadje plant, is niet de dag waarop je oogst. Heb geduld en blijf het goede doen.